Autor mechanika-obrobka.pl
Napisane 2017-09-30 21:05:04
Składają z minimum dwóch rozsuniętych kół, które są opasane cięgnem. W zależności od rodzaju zastosowanego cięgna wyróżniamy przekładnie cięgnowe pasowe i łańcuchowe. Bardzo popularny przykład takiej przekładni widzimy powyżej – rozrząd w samochodzie. Przenoszą moc i moment obrotowy za pomocą sił tarcia powstających między kołem a cięgnem lub przez zazębianie się koła z cięgnem (zarówno mogą to być paski z tworzyw sztucznych jak i łańcuchy). Mają bardzo szerokie zastosowanie, które sami na co dzień widzimy (rowery, podnośniki itd.). Zalety przekładni cięgnowych to:
Rodzaje przekładni pasowych i łańcuchowych oraz sposób ich oznaczenia
Pasy które są wykonane z tworzywa sztucznego po pewnym czasie użycia i obciążeń się wydłużają, ze względu na mały moduł sprężystości wzdłużnej. Dlatego w przypadku przekładni cięgnowych bardzo istotne jest utrzymanie stałego odpowiedniego naciągu np. stosując śruby nastawcze lub krążki napinające. Pasek musi zawsze dobrze leżeć – mieć odpowiedni naciąg, żeby praca przekładni była odpowiednia.
Zastosowanie krążka napinającego – zapewniającego pasowi odpowiedni naciąg
Jak wcześniej, składają się z dwóch lub więcej kół uzębionych i opasających je tym razem nie paska a łańcucha. Łańcuch jest cięgnem giętkim, które składa się z szeregu ogniw łączonych przegubowo, ich kształt i uzębienie koła może być różne, wszystko zależy od rodzaju konstrukcji danej przekładni. Głównymi wadami tych przekładni jest konieczność regulacji zwisu, nieprzydatność przy pracy o nagłych nawrotach (zrywanie łańcucha), hałaśliwe - muszą być smarowane obficie. To ogranicza ich zastosowanie ale nadal są chętnie wykorzystywane czy w rowerach, czy motocyklach, maszynach rolniczych, podnośnikach przemysłowych i innych.
Przekładnia łańcuchowa
Przekładnie zębate
Zanim powiemy sobie o przekładniach zębatych warto przypomnieć sobie rodzaje kół zębatych, które tworzą przekładnie. Rozróżniamy koła walcowe i stożkowe.
Rodzaje kół zębatych – koła walcowe o zębach a) prostych, b) skośnych, c) daszkowych, d) uzębieniu wewnętrznym, e) zębatki. Koła stożkowe o zębach: f,g) skośnych, h) krzywoliniowych, i) płaskie.
Budowa części koła zębatego
Rodzaje przekładni zębatych - przenoszą ruch dzięki wzajemnemu zazębianiu się ich zębów. Rozróżnia się między innymi przekładnie walcowe o zazębieniu zewnętrznym (A,B), stożkowe (C,D), zębatkowe (E) ślimakowe (F), planetarne (G)
Rodzaje przekładni zębatych
W zależności od wzajemnego położenia osi współpracujących kół, rozróznie się przekładnie zębate:
Z przekładni pojedynczych tworzy się przekładnie złożone:
Przekładnie zębate znajdują szerokie zastosowanie we wszystkich dziedzinach techniki i stanowią obecnie najliczniejszą i najbardziej rozpowszechnioną grupę przekładni mechanicznych. Główną zaleta jest możliwość przenoszenia bardzo dużych mocy w szerokim zakresie (do kilkudziesięciu megawatów) jak i do przekazywania ruchu obrotowego w mechanizmach precyzyjnych. Zalety ogólne to stałe przełożenie, wysoka sprawność (do 99% dla pojedynczych przekładni), zwartość konstrukcji, mniejsze naciski na wały i łożyska, niezawodność działania. Wadami w stosunku do poprzednich przekładni są większe koszty, muszą być smarowane i są hałaśliwe.
< Wróć do poprzedniej strony artykułu
Miejsce na Twoją reklame.